Повернутись до НАКО в медіа
17 лютого, 2022
П’ять порад президентові. Як знищити тотальну секретність, що руйнує обороноздатність країни
За даними Національного антикорупційного бюро, збитки держави через корупційні оборудки лише в оборонній сфері за 2014 — 2017 роки оцінюють у понад 1 млрд грн. Для прикладу, в рамках лише 10 кримінальних справ щодо корупції в ОПК, які НАБУ скерувала до суду, йдеться про встановлені збитки на суму понад 88.5 млн грн. Отже, збитки, які ще не вдалося виявити саме через тотальну секретність, важко навіть уявити.

Секретність стоїть на заваді розвитку та безпеки України та створює серйозні перепони для парламентського контролю за бюджетом в цій сфері. Саме секретність не дає здійснювати парламентський нагляд за використанням цих видатків.

Відійти від застарілої радянської традиції тотальної секретності в оборонній сфері можна лише у разі, якщо відбудуться важливі зміни у ключових юридичних документах у сфері секретності. Зокрема, законопроекти Про безпеку класифікованої інформації та Про Службу безпеки України мають гарантувати:
 
  • Інформація про бюджет у сфері оборонних закупівель має бути відкритою, окрім лише дуже обмеженого кола питань.
 
  • Необхідно посилити парламентський контроль за гарантуванням доступу до інформації, що становить суспільний інтерес. Зокрема, розширити повноваження Верховної Ради у питаннях нагляду за видатками на сили оборони, а також, щодо засекречування та розсекречування інформації.
 
  • Розмежування повноважень між тими, хто відносить публічну інформацію до державної таємниці і хто її розсекречує. Рішення про те, що засекречувати, а що розсекречувати, мають приймати різні люди або комісії.
 
  • Необхідно скасувати кримінальну відповідальність за розсекречування для експертів у сфері державної таємниці. Нині максимальне покарання за незаконне засекречення — це 1700 гривень штрафу, тоді як за розголошення державної таємниці може загрожувати до 8 років в’язниці.
 
  • Канали повідомлення про корупцію, яка пов’язана з інформацією, що становить державну/розвідувальну таємницю. Сьогодні в жодному законі не визначено такої процедури. Відтак, притягнути викривачів до кримінальної відповідальності за статтею 328 (розголошення державної таємниці) Кримінального кодексу України — неможливо.

Окрім того, для того, щоб запобігти незаконному втаємниченню інформації, важливо розробити та затвердити детальну процедуру дострокового розсекречення інформації. Йдеться про зняття обмеження доступу до інформації до того, як сплив встановлений термін засекречення. Це необхідно для тих випадків, коли потрібно забезпечити доступ до інформації, яка є предметом суспільного інтересу. Наприклад, у випадках вірогідних корупційних зловживань. При цьому також варто розробити методологію та чіткі критерії оцінювання у таких випадках, що відповідають суспільному інтересу.

Також дуже важливо уніфікувати всі закони, які регулюють питання державної таємниці. Їх чимало, але всі вони мають бути послідовними та втілювати принцип максимальної прозорості там, де це не становить загрози національній безпеці.

Минулого року президент затвердив Стратегію воєнної безпеки, яка одним із пріоритетів для міністерства оборони визначає «максимально прозоре для суспільства планування». Також цей документ передбачає, що видатки на фінансування сил оборони мають використовуватися ефективно, зокрема, цьому має сприяти новий принцип віднесення інформації до державної таємниці, тобто йдеться про більшу прозорість.

Це однозначно добра новина: це свідчить про готовність президента та РНБО привести державну політику до стандартів НАТО та ЄС у сфері доступу до інформації.

Зараз важливо, щоб цей принцип прозорості, затверджений президентом у Стратегії воєнної безпеки, втілили на практиці у законопроектах Про Службу безпеки та Про безпеку класифікованої інформації.

Емілія Дєнєжна, менеджерка з комунікацій Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони

Колонка написана у співаторстві з Оксаною Нестеренко, медіаекспертом НАКО, автором книги «Інформація в Україні: право на доступ», кандидатом юридичних наук

Оригінал - за посиланням