Повернутись до новин
8 лютого, 2022
Комітет з нацбезпеки підтримав законопроєкт про посилення демократичного цивільного контролю
8 лютого 2022 року Комітет з питань нацбезпеки рекомендував парламенту прийняти у першому читанні проєкт закону, який має зміцнити демократичний цивільний контроль над Збройними Силами. 
Йдеться про законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань національної безпеки і оборони щодо зміцнення демократичного цивільного контролю над ЗСУ, удосконалення об’єднаного керівництва силами оборони держави та планування у сферах національної безпеки і оборони». Цей документ передбачає внесення змін до 19-ти Законів України.
Проект Закону визначає, що демократичний цивільний контроль за діяльністю сил безпеки і оборони здійснює демократично обрана цивільна влада України. Військові - підзвітні цій владі. Зокрема, контроль за Збройними Силами здійснює Міноборони. Воно ж контролюватиме дотримання законодавства та звітуватиме про використання бюджетних коштів у війську, а також взаємодіятиме з органами державної влади та громадськими організаціями.
Одне з завдань законопроєкту - створити цивільне Міністерство оборони України (МОУ). Для цього, зокрема, проєкт передбачає, що на посади Міністра оборони та його заступників не можуть бути призначені особи, які звільнилися з військової служби менш ніж 5 років тому. У такий спосіб запроваджується принцип країн НАТО, який нівелює суб’єктивні чинники, що раніше негативно позначалися на ефективності демократичного цивільного контролю. Нагадаємо, що раніше на посади керівників МОУ нерідко призначалися представники вищого військового командування одразу після їхнього звільнення з військової служби. За таких умов зусилля зі створення цивільного Міністерства оборони як обов’язкової складової демократичного цивільного контролю були суто формальними.  
Проект Закону розмежовує повноваження Міністра оборони та Головнокомандувача ЗС України. Досі на законодавчому рівні чіткості у цьому питанні не було. Як наслідок, траплялися конфлікти на грунті повноважень, як наприклад, між ексміністром оборони Андрієм Тараном та колишнім Головнокомандувачем ЗСУ Русланом Хомчаком. 
Відтак, законопроєкт передбачає, що Головнокомандувач Збройних Сил підпорядкований, підконтрольний та підзвітний Міністру оборони.  При цьому Головнокомандувач призначається на посаду та звільняється Президентом за поданням Міністра оборони. Завдяки цьому має бути запроваджений чіткий механізм розподілу відповідальності між політиками і військовими. 
Крім того, в Міністерстві оборони зможуть проходити службу військовослужбовці на визначених міністром посадах на ротаційній основі на строк до 4 років. Це сприятиме певному “оцивільненню” їхньої кар’єри, адже вони будуть працювати певний час з цивільними колегами, здобувати відповідні навички і водночас ділитися своїм досвідом.  
Наступні норми законопроєкту також допоможуть посилити демократичний цивільний контроль над Збройними Силами: 
  • Верховна Рада буде заслуховувати кандидата на посаду міністра перед призначенням;
  • в межах конституційних повноважень Президента України щодо здійснення контролю за діяльністю сектору безпеки і оборони закріплено його  право щодо погодження кандидатур для призначення іншими суб’єктами на посади військового командування рівня командуючого військ (сил);
  • розмежовано поняття «керівництво», «військове керівництво» та «управління військами (силами)».
Водночас, НАКО має низку додаткових рекомендацій, які мають посилити демократичний цивільний контроль і котрі відправлять на Комітет ВРУ з нацбезпеки для розгляду. 
В рамках проєкту експертної підтримки Комітету Верховної Ради з нацбезпеки, оборони на розвідки НАКО надає консультаційну підтримку щодо розробки низки законопроєктів, зокрема, законопроєкту про посилення демократичного цивільного контролю над Збройними Силами.
Експерт НАКО Віталій Шевчук входить до робочої групи, яка працює над законопроєктом. Проєкт здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Великої Британії.