Повернутись до новин
19 квітня, 2019
Наступний Президент України не повинен відкладати боротьбу з корупцією в оборонці на потім
Питання безпеки та оборони є чи не найголовнішим обов’язком Президента України, у той час як корупція в обороні – - надсерйозна загроза національній безпеці.

Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) у рамках свого мандату детально вивчив заяви  та дії кандидатів у Президенти, які стосуються питань оборони та відповіді на передвиборчий запитальник НАКО. При цьому, особливу увагу ми приділили Укроборонпрому, дискусія навколо якого загострилась саме у передвиборчий період після журналістських розслідувань команди Бігус.Інфо. Штаб Володимира Зеленського надав у письмовому вигляді відповіді на 7 запитань НАКО щодо шляхів подолання корупції в обороні. Тепер, коли Зеленський переміг, ми уважно слідкуватимемо за виконанням наданих обіцянок, які у великій мірі співпадають із рекомендаціями НАКО. Штаб Петра Порошенко, на відміну від штабу Володимира Зеленського, не надав свої відповіді на зазначений вище запитальник. Нагадаємо, Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) з 2016 року надіслав на Банкову 6 досліджень про корупційні ризики, які містять понад 120 рекомендацій щодо їхньої мінімізації, у тому числі доклав значних зусиль для організації міжнародного фінансового аудиту Укроборонпрому. Водночас, після скандалу навколо Укроборонпрому, Президент звільнив одного із його фігурантів – Олега Гладковського з посади заступника секретаря РНБО та призначив на його місце захисника краматорського аеропорту полковника Сергія Кривоноса. Президент провів позачергове засідання РНБО, на якому було прийнято рішення, введене в дію Указом президента від 15 квітня 2019 року, яке, серед іншого, передбачало у місячний термін:
  • організацію проведення із залученням міжнародних експертів аудиту Державного концерну «Укроборонпром» та підприємств – учасників цього концерну та інформування громадськості за його результатами;.
  • проведення громадських слухань з питань визначення особливостей перетворення державних комерційних підприємств ОПК в акціонерні товариства, а також залучення іноземних інвестицій в ОПК із забезпеченням при цьому державного контролю для нейтралізації потенційних загроз національній безпеці;
  • розробка та внесення до Верховної Ради змін до Закону України “Про державне оборонне замовлення” (ДОЗ).
Напередодні другого туру президентських виборів ініціативу борця з корупцією в оборонці перейняв на себе голова парламентського комітету з питань національної безпеки і оборони Сергій Пашинський пообіцявши уже невідкладно внести до  Парламенту законопроект. Новий законопроект, серед іншого, повинен розсекретити понад 80% ДОЗ, дозволити створення спільних оборонних підприємств зііз стратегічними партнерами та ліквідувати Укроборонпром, передавши підприємства, що входять до нього, під управління центрального органу виконавчої влади, який відповідатиме за оборонну промисловість. Такий законопроект, у випадку його правильної імплементації може стати значним кроком уперед для української оборонної промисловості. Втім, необдуманий підхід до реформ оборонної промисловості може створити значні ризики, особливо при поспішній ліквідації Укроборонпрому, адже у пропозиції Пашинського, не згадується про необхідність проведення  міжнародного аудиту. Саме цей крок мав бути чи не основним для прийняття рішення щодо подальшої долі державного сектору ОПК. НАКО вважає своїм обов'язком і надалі інформувати суспільство не лише про виконання передвиборчих обіцянок, але й стосовно виконання чи невиконання органами влади указів Президента України. НАКО сподівається, що озвучені прагнення кандидатів вже найближчим часом таки стануть  реальними справами.  НАКО закликає Президента України Петра Порошенка, який у будь-якому разі перебуватиме на посаді до 3 червня 2019 року, забезпечити виконання його Указу від 15 квітня 2019, зокрема впевнитись у тому, що аудит Укроборонпрому таки розпочнеться.  Фотоколаж Радіо Свобода.