Повернутись до новин
28 листопада, 2017
Протидіяти системній нелегальній торгівлі на лінії зіткнення влада і силовики зможуть лише комплексно - НАКО
В Україні існує системна нелегальна торгівля з окупованими територіями Донбасу, яка шкодить обороноздатності, збільшує кількість осіб, зацікавлених у затягуванні війни, призводить до суттєвих економічних та іміджевих збитків. Такими є основні висновки дослідження «Перетинаючи межу: нелегальна торгівля з окупованим Донбасом, що підриває оборону». \
Його представляє Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО) – спільна ініціатива Transparency International Defence and Security (Британія) і українського представництва глобальної мережі Transparency International. Звіт ґрунтується на 40 інтерв’ю з учасниками АТО, представниками силових структур, волонтерами, суддями, місцевими жителями, аналізі законодавства та повідомлень у мас-медіа і містить рекомендації для влади щодо протидії цьому явищу. Дослідження описує п’ять способів нелегального переміщення товарів через лінію зіткнення. Перший спосіб нелегальної торгівлі – крізь автомобільні коридори та контрольні пункти. У цьому випадку зловмисники вдаються до маніпуляції із документацією на вантаж. Наприклад, записують його як гуманітарну допомогу. Часто для транспортування товарів винаймають кур’єрів, які провозять або переносять вручну товари через пропускний пункт. По-друге, для нелегального перевезення використовуються гуманітарно-логістичні центри, які були організовані для роздрібної торгівлі. Центри створюють можливості переміщувати товари за лінію розмежування  у великих обсягах. По-третє, нелегальне переміщення може здійснюватися і через 7 залізничних коридорів. Оскільки з території України до 15 березня 2017 року офіційно перевозили до ОРДЛО вугілля та руду, цим користувалися зловмисники. Вони могли нелегально вивозити товари у подвійному дні вагонів або у додаткових незадекларованих вагонах. По-четверте, незаконне переміщення відбувається в обхід пунктів пропуску. Йдеться про перетин лінії розмежування через населені пункти у «сірій зоні» за певну плату окремим військовослужбовцям. У 2015 році сплата за перетин одного блок-посту коливалася від 2 до 20 тис. грн, а проходження усіх блок-постів – від 25 до 120 тис. грн в залежності від вантажу. П’ятий спосіб перевезення вантажу - «перерваний транзит». Товар, який прямує до ОРДЛО, декларується як транзитний у Росію. На території РФ інформацію у накладній змінюють. З території РФ вантаж заїжджає до окупованих територій через неконтрольовані ділянки кордону. Тема нелегальної торгівлі з окупованими територіями дуже гостро сприймається у суспільстві і часто є предметом політичних спекуляцій. Для мінімізації порушень влада запровадила низку заходів: це і створення «мобільних груп» із силовиків та волонтерів, і патрулювання лінії зіткнення «фіскальними нарядами». У березні 2017 року до ОРДЛО заборонили перевозити будь-які товари, окрім особистих речей та гуманітарних вантажів. Утім, ефективність рішень влади залишає бажати кращого. Повністю ліквідувати нелегальну торгівлю як явище можливо лише за умови звільнення окупованих територій. Вірогідність такого розвитку подій найближчим часом, на жаль, прогнозувати важко. Президент та Уряд прийняли політичне рішення про повну блокаду торгівлі. Утім, вирішити проблему із нелегальною торгівлею можна лише комплексно, із залученням усіх органів влади та силових структур, які мають вплив на це питання. Аналітики НАКО надали перелік першочергових кроків, які необхідно зробити якомога швидше для зменшення рівня корупції на лінії зіткнення в існуючих умовах:
  • Військово-цивільній адміністрації необхідно удосконалити правила здійснення торгівлі у гуманітарно-логістичних центрах та інформувати місцеве населення про ці зміни. Також потрібно покращити  транспортне сполучення між гуманітарно-логістичними центрами та блок-постами. Статистику торгівельної діяльності на логістичних центрах необхідно оприлюднювати для моніторингу з боку громадськості.
  • Уряду, прикордонникам та митникам необхідно протидіяти «перерваному транзиту». На міжнародних пунктах пропуску слід використовувати рентген-комплекси для огляду транспорту, посилювати доброчесність особового складу, у тому числі шляхом підвищення зарплат. Окрім того, необхідно імплементувати Конвенцію про спільну транзитну процедуру.
  • Комітету Верховної ради з питань правової політики та правосуддя та Міністерству юстиції України необхідно вдосконалити систему притягнення осіб до відповідальності: посилити покарання порушників та створити необхідні умови для роботи органів досудового слідства й оперативників.
  • Уряд повинен спростити порядок перетину лінії зіткнення фізичними особами.
  • Уряду необхідно розробити новий механізм протидії порушникам на лінії зіткнення та посилити свої спроможності для протидії нелегальній торгівлі. У тому числі через отримання міжнародної технічної допомоги.
Якщо органи влади приймуть рішення запровадити частковий дозвіл на переміщення товарів до окупованих територій, на цей випадок експерти НАКО також розробили рекомендації. Нелегальна торгівля має цілу низку негативних наслідків - вона шкодить інтересам безпеки України, псує її імідж на міжнародній арені та є фактором, який сприяє затягуванню бойових дій на Сході. Саме тому НАКО переконаний, що влада має докласти максимум зусиль для комплексної протидії цьому явищу. Завантажити прес-реліз Завантажити звіт