Тарута Сергій Олексійович
Політична партія «Основа»
Про євроатлантичну інтеграцію
1
До якої міри, на Ваш погляд, корупція у секторі оборони становить перешкоду євроатлантичній інтеграції України? Якщо Вас буде обрано Президентом України, якими будуть Ваші кроки з її подолання?
Викорінення корупції є одним з пріоритетних завдань моєї політичної діяльності. І це стосується не тільки корупції у секторі оборони. Подолання корупції потребує комплексного підходу, який передбачає системні, а не точкові рішення. Насамперед вважаю необхідним проведення максимально широкої дерегуляції економіки та стимулювання виходу підприємництва з «тіні», що дозволить прибрати саме підґрунтя корупції. Також потребує вдосконалення система антикорупційних органів, необхідне посилення відповідного законодавства. Змін потребує діюча в Україні система перерозподілу валового внутрішнього продукту через публічний сектор. Коли будь-яка державна служба сприймається як можливість отримання доступу до перерозподілу ресурсів і відповідно зловживань - подолання корупції як системного явища неможливе. Саме тому в запропонованій українському суспільству Доктрині збалансованого розвитку «Україна 2030» ми розробили механізм «Зміни парадигми державного управління» через впровадження принципів розумного врядування (Good Governance). Що є комплексним рішенням в подоланні корупції. Всі ці тези стали положеннями моєї передвиборчої програми. Щодо питання, до якої міри корупція у секторі оборони становить перешкоду євроатлантичній інтеграції України: зараз у секторі безпеки і оборони Україна співпрацює з 5 країнами (США, Канада, Франція, Польща і Литва). Тож можна стверджувати, що навіть той рівень корупції, що є зараз, не є основною перешкодою в розширенні цього співробітництва. Проте для прискорення євроатлантичної інтеграції необхідно посилити впровадження стандартів сумісності з країнами НАТО, зокрема того, що стосується зброї, зв'язку, систем передачі даних та тактико-технічних показників. Крім цього, прискорення впровадження стандартів управління військами і підготовкою кадрів також є актуальним завданням. На сьогодні 840 європейських стандартів для виробництва і ремонту техніки і озброєнь уже адаптовані для України. Але продукцію і послуги за цими стандартами можна буде запропонувати на міжнародний рівень, тільки після сертифікації відповідних українських виробників, що для них сьогодні дорого і неможливо без підтримки держави.
Про секретність у національній безпеці
2
Певний рівень секретності у питаннях національної безпеки є важливим для кожної країни, проте надмірна засекреченість може сприяти поширенню корупції та зловживанню владою. Чи вважаєте Ви, що необхідно надавати більше доступу до інформації у сфері оборони, і якщо так, то як Ви пропонуєте це робити?
На сьогодні, наскільки мені відомо, засекреченими залишилися тільки закупівлі послуг з ремонту і виготовлення військової техніки і озброєнь, що є розумним рівнем секретності.
Про оборонні закупівлі
3
Дієва система закупівель, яка забезпечує ефективне використання коштів і гарантує, що військовослужбовці мають усе необхідне, відповідає інтересам всіх українців. Як Ви пропонуєте зменшувати корупцію у сфері оборонних закупівель?
Запроваджена система закупівель PROZORRO, на жаль, не вирішила всіх проблем. Відсутність серед критеріїв закупівлі показників якості призводить до виникнення проблем. Потрібно доопрацювати систему закупівель, можливо за рахунок впровадження попередньої кваліфікації постачальників, а може, надання військовій прийомці права перевіряти якість послуг чи продукції на етапі виконання контракту. Саме це дозволить зменшувати корупцію у сфері оборонних закупівель.
Про Укроборонпром
4
Укроборонпром становить велику частину сектору оборони України. Які заходи Ви плануєте вжити, щоб забезпечити ефективне управління цим концерном?
Зміна системи управління оборонно-промисловим комплексом є нагальним питанням. Необхідно закріпити функцію координації питань в оборонно-промисловому комплексі принаймні за віце-прем’єр-міністром, а краще створити відповідний орган влади. Укроборонпром варто реорганізувати, бо він був створений не задля забезпечення розвитку ОПК, а для обслуговування експортних контрактів з ремонту радянської військової техніки і продажу залишків радянського озброєння. Також необхідно запровадити єдиний архів технічної документації на виготовлення і ремонт військової техніки і озброєнь; впорядкувати питання з правами інтелектуальної власності на цю техдокументацію і виплатою роялті за її використання; запровадити вільний доступ до техдокументації переможців тендерів на виготовлення чи ремонт військової техніки чи озброєнь.
Про торгівлю з непідконтрольними територіями
5
Легальна або нелегальна торгівля з непідконтрольними територіями (Донбас та Крим) створює корупційні ризики, зокрема, і в армії. Як Ви плануєте вирішувати цю проблему?
Проблему непідконтрольності частини територій Донбасу (та похідних від цієї проблеми, зокрема, нелегальну торгівлю) я планую вирішити у короткостроковій перспективі шляхом реалізації мого Мирного плану «Три Основи». Відносно непідконтрольності Криму планую вирішити цю проблему у середньстроковій перспективі шляхом використання політико-дипломатичних та юридичних дій.
Про землі Міноборони
6
Після розвалу Радянського Союзу Міністерство оборони успадкувало понад 600 000 га землі. Через корупцію та неефективне управління відомство вже втратило ефективний контроль над приблизно 100 000 га. Чи вважаєте Ви це проблемою, і які перші найважливіші кроки плануєте у цьому напрямку?
Вважаю за необхідне провести інвентаризацію земель і майна, що знаходиться в управлінні Міністерства оборони. Після цього питання подальшого використання цього майна та землі необхідно вирішувати в залежності від завдань, визначених Воєнною доктриною України.
Про житло для військовослужбовців
7
Зараз в Україні у черзі на отримання службового та постійного житла знаходяться приблизно 47 тисяч сімей військовослужбовців. Які заходи Ви плануєте вжити для вирішення цієї проблеми?
Майно і землі, що не використовуються зараз і не будуть задіяні для виконання завдань оборонного сектору, необхідно передати з відання Міністерства оборони відповідним державним органам для використання в державному господарстві. За рахунок цього майна і землі можливо вирішити питання забезпечення військовослужбовців житлом.