Повернутись до НАКО в медіа
26 квітня, 2023
Влада знову гальмує реформу оборонки
Реформа корпоративного управління держконцерну "Укроборонпром" багато років у топі заяв високопосадовців. Однак від слів до справи не доходить, пише у колонці для Ліга.net Світлана Мусіяка, керівниця напряму досліджень та вироблення політик НАКО.

Один із ключових етапів реформи – перетворення державного концерну "Укроборонпром" в акціонерне товариство "Українська оборонна промисловість", яке особисто анонсував премʼєр 21 березня цього року – досі не розпочався через відсутність опублікованої постанови на сайті уряду. 

Нинішня структура не відповідає міжнародним стандартам корпоративного управління, є негнучкою та неефективною, ускладнює залучення інвестицій, створює умови для зловживань та інших корупційних практик. Водночас проведення реформи корпоративного управління (зокрема і в ОПК) – частина міжнародних зобов'язань України та об'єкт прискіпливої уваги міжнародних партнерів. 

Всі три стратегічних напрями євроінтеграційного руху – вступ до Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), членство в Європейському Союзі, програма співпраці з МВФ – в оцінці прогресу України спираються, зокрема, на Керівні принципи ОЕСР щодо корпоративного врядування на держпідприємствах.

Для оборонки це передбачає, зокрема, функціонування господарських товариств, наявність високого рівня стандартів прозорості та підзвітності перед власником (державою) та суспільством, дотримання гарантій незалежності наглядових рад державних підприємств, запровадження антикорупційних систем для запобігання конфлікту інтересів та інших порушень.

Реформа корпоративного управління є однією з найдовших в історії держави. Перші зобов'язання з перетворення державних підприємств на відкриті акціонерні товариства були зроблені у 1993 році. Однак створення наприкінці 2010 року державного концерну "Укроборонпром" фактично зупинило корпоратизацію в державному секторі ОПК.

Така структура не відповідає міжнародним стандартам корпоративного управління, є негнучкою та неефективною, ускладнює залучення інвестицій, створює умови для зловживань та інших корупційних практик (НАКО детально аналізувала проблеми і виклики корпоратизації УОП у дослідженні 2021 року).

Підготовка та просування нового етапу реформи зайняла ще 10 років – у 2021-му набрав чинності закон "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності". Він встановив загальні правила перетворень концерну, казенних та державних підприємств на господарські товариства, впровадження на них світових стандартів корпоративного управління, аудит та оптимізацію ресурсів для розбудови конкурентоспроможної та інвестиційно привабливої галузі.

Повномасштабне вторгнення додало викликів і загальмувало процеси, але не зупинило поступ. За інформацією концерну, 27 підприємств-учасників Укроборонпрому вже перетворені із державних та/чи казенних на господарські товариства, ще 29 – у процесі перетворення.

Однак тридцятирічна затримка з реформою не тільки обмежує можливості прогресу, а й створює вразливості, якими прагне скористатися ворог. Неефективне управління, обмеження в залученні інвестицій та міжнародній співпраці, обтяженість непрофільними активами – ці проблеми потрібно розв'язувати якнайшвидше, щоб державний сектор ОПК здобув необхідну стійкість та примножив внесок у перемогу.

Світлана Мусіяка
Керівниця напряму досліджень та вироблення політик ГО “Незалежна антикорупційна комісія (НАКО)”
 
Публікація за посиланням