Повернутись до новин
19 травня, 2023
Публічність незбройних закупівель Міноборони не шкодить нацбезпеці та є першим кроком у протидії завищеним цінам - ЦПК

23 квітня оборонні замовники вперше від початку війни почали публікувати інформацію про незбройні закупівлі у системі Prozorro. Станом на 8 травня опубліковано понад 10 тисяч звітів. 

ГО “Центр Протидії Корупції” (ЦПК) проаналізувала їх і зробила перші висновки, які “важливі для покращення контролю громадськості та міжнародних партнерів за закупівлями”.

По-перше, дані про опубліковані закупівлі точно не допоможуть росіянам і не зашкодять українцям. Попри те, що Міноборони раніше запевняло, що розкриття інформації навіть про закупівлю харчування для військових загрожувало національній безпеці. У опублікованих звітах - продукти харчування, запасні частини, EcoFlow, настільні ігри та гітари для солдатів, які “мають право на перепочинок”. “Незрозуміло, як ці дані допоможуть противнику. Навіть якщо розглядати лише звіти Міноборони, тут так само побачити ризики буде непросто. Більшість із них наразі стосуються текстильних виробів (форми, взуття, футболок і головних уборів) і палива”, зазначає ЦПК.

По-друге, деякі звіти не містять конкретних даних про предмет закупівлі, що заважає зрозуміти, чи було завищено ціну закупівлі. Більшість закупівель у системі мають досить неточну назву. Неможливо зрозуміти, який саме повнопривідний транспортний засіб за 2,5 млн грн купила військова частина Т0710 Державної спецслужби транспорту - чи це повнопривідний пікап для лінії фронту, чи “паркетник”. Або ж що за годинники придбала та ж частина за 19,7 тис. грн. - чи це “хронометр Luminox Original Navy Seal, який входить до десятки найкращих тактичних годинників світу, чи смарт-годинники Apple Watch”. А іноді замовники взагалі не розшифровують предмета закупівлі. Як в/ч Т0950, яка відзвітувала про закупівлю однієї упаковки “фармацевтичної продукції” за 99 947 грн.

По-третє, воюючі частини звітують краще за тиловиків. Головна мета закону про прозорість незбройних закупівель - забезпечити звітування великих державних замовників (Міноборони, МВС, СБУ та інші). Однак, у Prozzoro завантажуються сотні звітів від окремих військових частин, а деякі замовники з величезними закупівельними підрозділами звітувати не поспішають. Так, “у справді зразкової частини А1225 ГУР, яка закуповує продукти за максимально вигідними цінами”, опублікованих закупівель уже понад 450, а от СБУ  оприлюднила лише трохи більше 40 звітів.

Це збігається з баченням НАКО, адже ми раніше прогнозували, що даних, які мають бути опубліковані, недостатньо, щоб оцінити, наприклад, чи не завищена ціна договору. А повноту та своєчасність публікації цієї інформації неможливо перевірити. Тож, для розбудови ефективної системи забезпечення Збройних Сил України відповідно до євроатлантичних стандартів необхідно продовжувати втілення реформи оборонних закупівель.

У матеріалі ЦПК зазначено, що Закон щодо публічності інформації про незбройні закупівлі та швидка розробка відповідного інструменту у Prozorro — це лише перший крок у вирішенні проблеми із завищеними цінами на харчування для ЗСУ. Адже саму систему закупівель у Міноборони так і не змінили, зазначає ЦПК. Хоча, за визначенням керівника детективів НАБУ Андрія Калужинського, саме вона стала джерелом проблем. Зокрема, йдеться про фактичне приховування під виглядом “послуг” закупівлі продуктів, коли самі послуги фактично не надаються. Харчі замовляються за каталогом із 409 позиціями, і насправді постачається лише третина продуктів з нього (картопля, яйця, морква тощо). Їхня вартість у контрактах суттєво завищена, а занижена ціна на ті, які не замовляють.

Опікуватися питанням зміни системи закупівель буде створений при Міноборони Офіс підтримки змін. Люди, які увійшли до нього, мають досвід реалізації таких реформ та не мають посад і повноважень. І відправною точкою тут має стати створення та робота сервісного агентства, яке здійснюватиме ці закупівлі.

НАКО також неодноразово наголошувала на важливості створення державного підприємства як єдиного органу оборонних закупівель у складі МОУ. Це має полегшити торги і забезпечити оптимальний баланс між вартістю та якістю і сприятиме здоровій конкуренції між місцевими та іноземними постачальниками.


Повна публікація - за посиланням.