Повернутись до новин
21 січня, 2022
Законопроєкт 5716 дозволяє узаконити “квартирні схеми”

Одна з причин того, що військові звільняються з української армії - недостатнє фінансування та брак власного житла. У квартирній черзі - 46 тис. осіб, і більшість з них чекають марно - державі на виконання забов’язань знадобиться 600 років. 

Нещодавно депутати зареєстрували законопроєкт, який мав би допомогти вирішити “житлову проблему” військовослужбовців. Це законопроєкт “Про забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей”. Втім попри почесну заявлену мету, цей документ має значні корупційні ризики: зокрема, дозволяє узаконити “квартирні схеми” та створює корупційні дірки. На це у програмі “Дорогі закони” на телеканалі 24 звертає увагу ведуча Тетяна Хутор, голова Інституту законодавчих ініціатив.

Проєкт закону 5716 передбачає  створення спеціального фонду для закупівлі житла військовослужбовцям. Переможці аукціонів будуватимуть житло й передаватимуть військовим частину квартир. А визначатиме цих щасливчиків-інвесторів комісія з п’яти осіб. Яка має широкі можливості для маніпуляцій.

“Мізерний розмір реєстраційного внеску у 1700 грн дозволяє  брати участь у аукціонах будь-кому. Учасник аукціону може штучно набивати ціну, а потім відмовитись від договору, ризикуючи тільки цією сумою. Відмова ж дає можливість комісії на власний розсуд вирішувати, чи укладати договір з іншими учасниками аукціону, чи ні. Якщо буде доведено, що конкурс відбувся із серйозними порушеннями, аукціон не скасовується - скаржнику просто повертають подвійний реєстраційний внесок”, - пояснює ведуча програми, голова Інституту законодавчих ініціатив Тетяна Хутор.

Крім того, забудовник зможе передавати замовнику квартири у інших об’єктах, незалежно від їх місцезнаходження і технічного стану. Тобто, зможе пообіцяти житло для військових у кращих районах, а по факту виділити квартири “у недобудовах на околицях”. 

Нагадаємо, що раніше НАКО детально проаналізувала цей законопроєкт і виявила цілу низку корупційних ризиків. Серед них ризики недоброчесної конкуренції, надто широкі повноваження державних органів, відсутність запобіжників від фінансових зловживань, неврегульоване використання коштів, одержаних від операцій з майном тощо. НАКО надала цей аналіз Національному агентству з питань запобігання корупції, що дало початок антикорупційній експертизі. Висновок НАЗК співпадає з позицією НАКО - законопроєкт не вирішує проблеми і містить корупційні ризики.

Один із співавторів цього законопроєкту, депутат Ігор Копитін повідомив, що наразі відбувається діалог з НАЗК для того, щоб прибрати з документу ці “корупційні діри”. Ми раді, що парламентський Комітет з нацбезпеки є відкритим до діалогу.
Відео за посиланням