Тимошенко Юлія Володимирівна
Політична партія «Всеукранське об'єднання «Батьківщина»»
Про євроатлантичну інтеграцію
1
До якої міри, на Ваш погляд, корупція у секторі оборони становить перешкоду євроатлантичній інтеграції України? Якщо Вас буде обрано Президентом України, якими будуть Ваші кроки з її подолання?
Подолання корупції в секторі оборони є однією з невід'ємних умов євроатлантичної інтеграції України. Відповідно до Закону України «Про національну безпеку», до складу сил оборони входять Збройні Сили України, а також інші утворені відповідно до законів України військові формування. Шляхи вирішення проблеми можна проілюструвати на прикладі найбільшого оборонного відомства – Міністерства оборони. Визначаючи методи боротьби з корупцією, необхідно виділити чотири основні напрямки, в кожному з яких є корупційні ризики. Перший – закупівля військової техніки, озброєння, різного роду товарів і послуг на внутрішньому і зовнішньому ринках; Другий – формування собівартості продукції і послуг, що закуповуються на внутрішньому ринку за неконкурентною процедурою; Третій – використання ресурсів, що закуповуються і перебувають в розпорядженні військового відомства; Четвертий – виконання завдань в рамках операції об'єднаних сил. Кожен з зазначених напрямів вимагає спеціального комплексу заходів боротьби з корупцією. Основний метод боротьби з корупцією у сфері закупівель – конкурентні процедури і цивільний контроль. Для цього необхідно звести до обґрунтованого мінімуму процедури закупівель в одного виконавця і секретність у питанні підготовки, затвердження і виконання держоборонзамовлення. Крім того, армія повинна позбутися невластивих закупівель. Приклад 1: Зняття необґрунтованої секретності з держоборонзамовлення і ефективний цивільний контроль дозволять виключити спроби нав'язування Збройним Силам ракетних катерів виробництва «Кузні на Рибальському» за ціною, в шість разів вищою за вартість зарубіжних аналогів. Приклад 2: Поетапний перехід від практики виділення черговикам житла, що закуповується чиновниками Міноборони, до системи забезпечення військовослужбовців-контрактників службовим житлом з одночасним впровадженням пільгової іпотечної програми, яка передбачає право військовослужбовця самостійно обирати квартиру на ринку. При формуванні собівартості продукції та послуг, що закуповуються Міністерством оборони на внутрішньому ринку за неконкурентною процедурою, необхідний контроль над всім ланцюгом собівартості, особливо комплектуючих, що надходять за імпортом. Крім того, військова прийомка повинна наполягати на мінімізації імпортної комплектації, за винятком обґрунтованих випадків. Приклад: непоодинокі випадки, коли, наприклад, військова прийомка «дотискає» виробника бронемашини до 5 – 7% рентабельності, але при цьому ціна замовлення штучно завищується за рахунок того, що комплектуючі, фактично виготовлені в країні, закуповуються виробником через офшорну компанію. Проблема ефективного використання ресурсів, що закуповуються і перебувають в розпорядженні військового відомства, є багатогранною і вимагає системних змін в роботі відомчого аудиту міноборони і створення військової поліції, наділеної правом проведення оперативно-розшукових дій на території військових частин. Крім того, необхідно впровадити нетрадиційні методи і процедури. Приклад 1: Процедура приватизації службового житла, що застосовується в армії, є нічим іншим, як «узаконеним» і криміногенним методом порушення черговості забезпечення військовослужбовців житлом. Таку практику має бути припинено. Кадрові військовослужбовці, які відслужили певний термін, повинні забезпечуватися житлом в порядку черговості. Для контрактників «нової хвилі» необхідно розділити питання забезпечення службовим житлом і придбання житла у власність. Останнє має стати частиною мотиваційного пакету і відбуватися в рамках пільгової іпотечної програми. Приклад 2: Один з методів організації харчування військовослужбовців, що практикується, – поставки за каталогом. Непоодинокі випадки, коли, наприклад, основні продукти замовляються в обсягах реального споживання військовослужбовцями частини, а дефіцитні, наприклад, червона риба, ківі і т.п., в межах потреб командирів, і до солдатів не доходять. Треба лише ввести порядок, яким передбачено обов'язкове вивішування в їдальні повного переліку та кількості отриманих продуктів, і проблема багато в чому буде вирішена.
Про секретність у національній безпеці
2
Певний рівень секретності у питаннях національної безпеки є важливим для кожної країни, проте надмірна засекреченість може сприяти поширенню корупції та зловживанню владою. Чи вважаєте Ви, що необхідно надавати більше доступу до інформації у сфері оборони, і якщо так, то як Ви пропонуєте це робити?
Вирішення цієї проблеми – у зміні підходів до засекречування інформації. Повинні засекречуватися НЕ масиви інформації, а лише її визначені фрагменти, оприлюднення яких безпосередньо загрожує воєнним, політичним, економічним та іншим інтересам держави. Як правило, цінові характеристики виробів, що закуповуються на внутрішньому ринку в інтересах Збройних Сил, засекречуються в корупційних цілях. Водночас, необхідно враховувати, що низка країн в силу власної позиції або під тиском Російської Федерації не готові поставляти Україні військову техніку і системи озброєння, в також комплектуючі для них. У таких випадках критично важливі для нас поставки здійснюються через треті країни, і оприлюднення не лише ціни, а й самого факту такої поставки може привести до зриву угоди, і, як наслідок, зниження рівня обороноздатності нашої країни.
Про оборонні закупівлі
3
Дієва система закупівель, яка забезпечує ефективне використання коштів і гарантує, що військовослужбовці мають усе необхідне, відповідає інтересам всіх українців. Як Ви пропонуєте зменшувати корупцію у сфері оборонних закупівель?
Відповідь на це питання є складовою частиною відповіді на питання 1.
Про Укроборонпром
4
Укроборонпром становить велику частину сектору оборони України. Які заходи Ви плануєте вжити, щоб забезпечити ефективне управління цим концерном?
В концерні Укроборонпром незаконно об'єднані функції органу державного управління, а також частина повноважень підпорядкованих концерну суб'єктів господарської діяльності. В умовах, коли державний сектор вже не є монопольним постачальником товарів і послуг для сектору оборони, Укроборонпром повинен бути ліквідований, з одночасним створенням в структурі центральних органів влади Агентства з розвитку ОПК.
Про торгівлю з непідконтрольними територіями
5
Легальна або нелегальна торгівля з непідконтрольними територіями (Донбас та Крим) створює корупційні ризики, зокрема, і в армії. Як Ви плануєте вирішувати цю проблему?
«Легальна» торгівля з тимчасово окупованими територіями Криму і Донбасу – це корупція на рівні вищого політичного керівництва країни. Нелегальна торгівля з цими територіями – це, переважно, корупція на рівні вищих керівників силових структур, в яку втягуються їхні підлеглі. У цій сфері також присутня корупція на рівні низової ланки, яка значною мірою породжена прикладами «старших товаришів». Без повної заборони торгівлі з окупованими територіями і політичної волі голови держави в питанні жорсткого припинення спроб порушення такої заборони цю проблему вирішити неможливо. Разом з тим, повинні бути зняті абсурдні обмеження, що не дозволяють громадянам України, які перетинають лінію розмежування, перевозити особисті речі та товари в межах особистої потреби. Найбільше від цього страждають вимушені переселенці, які виїжджають з тимчасово окупованих територій. Чинна редакція Кримінального Кодексу України не передбачає відповідальності за таку торгівлю. У зв'язку з цим, притягнення до кримінальної відповідальності представників силових структур відбувається лише у випадку, коли зафіксовано отримання грошових коштів, яке розцінюється як одержання хабара. Водночас, в багатьох випадках така торгівля з тимчасово окупованими територіями носить стійкий характер, і «силовики» залучені не на разовій основі (за хабарі), а є співучасниками спеціально створених злочинних схем збагачення. Для вирішення цієї проблеми, по-перше, необхідно на законодавчому рівні ввести заборону на торгівлю з тимчасово окупованими територіями і, по-друге, оскільки Кримінальний Кодекс не враховує особливості періоду тимчасової окупації частини територій України, ввести тимчасовий (до завершення окупації) порядок притягнення до кримінальної відповідальності за порушення заборони такої торгівлі. Покарання за такого роду злочини повинне передбачати позбавлення волі. При цьому тяжкість покарання для представників всіх силових структур і представників органів влади повинна бути вищою, аніж для громадян, не наділених владою, і підвищуватися для тих, хто має більш високе посадове становище.
Про землі Міноборони
6
Після розвалу Радянського Союзу Міністерство оборони успадкувало понад 600 000 га землі. Через корупцію та неефективне управління відомство вже втратило ефективний контроль над приблизно 100 000 га. Чи вважаєте Ви це проблемою, і які перші найважливіші кроки плануєте у цьому напрямку?
Корупція в армії, пов'язана з землями оборони, виражається не лише у відчуженні земель за різними схемами, а і в утриманні під контролем армії зайвих земель, які використовуються суб'єктами господарської діяльності на договірній основі з корупційною складовою. Якщо перерахувати 600 000 га «радянської спадщини» на фактичну чисельність військовослужбовців, то на кожного припаде близько 3 га. Тільки на охорону цих земель витрачаються значні кошти платників податків. Армія повинна мати рівно стільки землі, скільки необхідно для забезпечення оборони країни. При цьому дислокація військових частин і, відповідно, земельних ділянок повинна відповідати поточним і потенційним загрозам. Всі зайві землі за прозорими процедурами і під жорстким громадським контролем повинні бути передані в господарський оборот.
Про житло для військовослужбовців
7
Зараз в Україні у черзі на отримання службового та постійного житла знаходяться приблизно 47 тисяч сімей військовослужбовців. Які заходи Ви плануєте вжити для вирішення цієї проблеми?
В Міністерстві оборони в черзі для отримання житла станом на 01.07.2018 перебувало 48 134 особи, з яких 36 787 перебувають на військовій службі та 11 347 – звільнені з військової служби. Із загальної кількості тих, хто перебуває у черзі: * 44% прослужили понад 5 років; * 39% – понад 10 років; * 17% – понад 20 років. У той же час, ці цифри не відображають дійсного масштабу завдань, що стоять перед державою. Законом України передбачена гранична чисельність Збройних Сил України – 255 тисяч осіб. З урахуванням чисельності цивільних фахівців і поетапної відмови від призову, необхідно забезпечувати службовим житлом близько 220 тисяч військовослужбовців. Воєнним кабінетом Юлії Тимошенко розроблена спеціальна програма, що вирішує два взаємопов'язані завдання – забезпечення на період служби всіх військовослужбовців службовим житлом або компенсацією за його ненадання, а також забезпечення військовослужбовців, які відслужили 25 років, власним житлом. Розроблена програма передбачає поетапне (протягом п'яти років) забезпечення службовим житлом всіх військовослужбовців, що проходять службу в частинах, які мають військові містечка. Тим, хто проходить службу в містах, також надаватиметься службове житло або виплачуватиметься компенсація за ненадання такого житла. Істотним фактором для військовослужбовців є зміна суті такої компенсації – вона компенсуватиме не витрати на оренду житла, а ненадання передбаченої законом послуги. Таким чином відпаде необхідність надання договору найму для отримання компенсації. Також передбачається регулярна індексація суми такої компенсації. При цьому, для тих, хто має вислугу менше 25 років і бажає придбати житло у власність, передбачена спеціальна пільгова іпотечна програма, яка є важливою складовою мотиваційного пакету військовослужбовця. Кожен з тих, хто перебуває на квартирному обліку, для отримання житла зможе за бажанням скористатися або своїм правом черговика, або пільговою іпотечною програмою. Умови такої пільгової іпотечної програми планується опублікувати до кінця лютого поточного року.